نظام داستانپردازی در حکایات حدیقۀ سنایی
نویسندگان
چکیده مقاله:
حدیقهالحقیقه سنایی منظومهای است عرفانی که در قالب داستانها و حکایات و تمثیلها به آموزش تعالیم دینی و اخلاقی میپردازد. این اثر از متون عرفانی است که ایجاز و سادگی خصیصۀ عمدۀ آن است. بنابراین پژوهش حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزارکتابخانهای انجام گرفته، بر آن است تا نظام پردازش داستانهای حدیقهالحقیقۀ سنایی غزنوی، خصوصاً حکایتهای کوتاه آن را با الگو قراردادن ویژگی کمینهگرایی تجزیه و تحلیل، و عناصر و ویژگیهای حکایات این اثر را با عنایت به شخصیّت و شخصیّتپردازی، پیرنگ، جایگاه گفتگو، صحنه و صحنهپردازی، بررسی نماید. برای رسیدن به این منظور، سی حکایت از حدیقۀ سنایی انتخاب و ویژگیهای مختلف آن بررسی و تحلیل شد و نتایج به دست آمده مبنی بر این است که حکایات حدیقه سنایی بسیاری از ویژگیهای کمینهگرایی همچون: ایجاز، پیرنگ ساده، بسیاری گفتگو، محدودیت شخصیّتها و صحنهپردازی را داراست و سنایی در این زمینه بسیار موفّق بوده است.
منابع مشابه
مقایسه حکایات و روایات در داستانهای مولوی، سنایی و غزالی
جهانی بودن عرصههای روایت از وجود عناصری حکایت میکند که در تمامی روایتها، از هر فرهنگ و ملیتی میتوان آنها را یافت. در معنای خاص، متون روایی دارای ویژگیهای قصه و حضور قصهگو و تغییر حالت در یک دوره زمانی هستند. روایت در اسطوره، افسانه، حکایت اخلاقی، قصه، تراژدی، کمدی، حماسه، تاریخ و ... حضور دارد. غزالی و مولوی در مسلک کلامی، اشعری و معتقد به رؤیت خداوند هستند اما آنها درباره کیفیت، محل و ابزا...
متن کاملبررسی تطبیقی نمونههایی از حکمت عملی در تمثیلهای حدیقۀ سنایی و مثنوی مولوی
«حکمت عملی» عبارت است از علم به اینکه افعال بشر چگونه و به چه منوال خوب است و باید باشد و چگونه و به چه منوال بد است و نباید باشد. در حکمت عملی نقطه اتکا بیشتر بر اخلاق، تدبیر و تزکیه است و همه چیز به انسان محدود میشود و غیر انسان را شامل نمیشود و افعال اختیاری انسان ارزش والائی دارد و تلاش میشود که راههای چگونه بودن انسان نمایش داده شوند. در واقع حکمت عملی جامع بایدها و نبایدهایی است که...
متن کاملمقایسه حکایات و روایات در داستانهای مولوی، سنایی و غزالی
جهانی بودن عرصههای روایت از وجود عناصری حکایت میکند که در تمامی روایتها، از هر فرهنگ و ملیتی میتوان آنها را یافت. در معنای خاص، متون روایی دارای ویژگیهای قصه و حضور قصهگو و تغییر حالت در یک دوره زمانی هستند. روایت در اسطوره، افسانه، حکایت اخلاقی، قصه، تراژدی، کمدی، حماسه، تاریخ و ... حضور دارد. غزالی و مولوی در مسلک کلامی، اشعری و معتقد به رؤیت خداوند هستند اما آنها درباره کیفیت، محل و ابزا...
متن کاملبررسی حکایات طنزآمیز حدیقه سنایی با نگاهی بهسه نظریه درباب طنز
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملبررسی حکایات طنزآمیز حدیقه سنایی با نگاهی بهسه نظریه درباب طنز
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 30
صفحات 199- 229
تاریخ انتشار 2017-01-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023